er landets mest anerkjente distributør av brevpost og forsendelser. Men press fra utlandet over mange år gjorde at flere andre aktører kom seg inn på markedet som Posten i prinsippet hadde monopol på.
I dag ser vi mange flere distributører, slik som DHL Express, Norpost, Tollpost, Postnord, Fedex, HeltHjem og PakkePost.
Det var pakker og større forsendelser som gjorde utslaget, og utenfor stod allerede mange selskaper klare til å levere pakker og forsendelser direkte på døra, til postkasser eller avtalte leveranse-punkt.
Noen aktører er ganske nye, vi skal se litt nærmere på noen av dem.
HeltHjem
Helt Hjem leverer pakker helt hjem, det ligger i navnet. Det er svært komfortabelt og nyttig, spesielt om man ser kamp. Bare legg en bet på fotball kamper uansett odds, og vent hjemme på at pakkene blir levert. Ingen turer til og fra her, HeltHjem har en leveringsgaranti.
HeltHjem ble stiftet i 2015 av store media-moguler. Sammen skapte de en videreføring av allerede eksisterende tilbud, men med en garanti om hjemlevering. HeltHjem leverer til private og bedrifter, så man slipper unna turer hit og dit. Man kaller det ofte å få logistikken til å gå opp, og det er faktisk logistikk.
Foodora
Levering av mat har blitt et hett marked. Vi har for lengst blitt vant til matkassene med ferske produkter og råvarer med egne oppskrifter. Disse fungerer godt, noe som gjør at dagen blir enklere å planlegge. Men Foodora tok hele konseptet enda lenger. De leverer nemlig varm restaurantmat på døra. Dessuten tar de miljøhensyn, ved at alle distributører sykler maten helt fram til døra.
Selskapet er internasjonalt og ble startet i 2014.
UPS
Dette selskapet har holdt på i mange år allerede, men har gått under radaren for mange nordmenn. UPS ble startet i 1894, men kom til Norge i 2004. I dag har selskapet over 500 000 ansatte over hele verden. UPS leverer pakker hjem på døren, men har også mange bedriftskunder.
UPS kjører ofte små kassebiler med en stor logo, men kontrakts-holderne kan ha flere forskjellige oppgaver. Det fins en rekke tjenester i systemet, slik som sporing, levering til avtalt tid, og løsninger for dem som selv har nettbutikker.
Pakketjenesten
Det er stor pågang på netthandel, der man ser en 60 % økning i forhold til tidligere år. Kanskje vil det vise seg å bli enda mer, og butikkene blir nødt til å tenke radikalt annerledes. Kanskje er butikkansatte helt overflødig etter hvert som fysiske butikker legges ned over en lav sko.
Da er det to helt nye roller som må bemannes, nemlig pakkeren og distributøren. Pakketjenesten fra Norpost er et tilbud i vekst. Mest av alt leverer de aviser og forsendelser til bedrifter og private, noe som bare vil øke med tiden, sier eksperten fra kontoret.
Elektronikk
Det er spesielle tider vi er inne i, og de store selskapene har vært nødt til å tenke på nytt. Hvordan skal de agere for i det hele tatt ikke gå konkurs? Hjemlevering har vært en av tiltakene, og nå kan man altså få den nye QLED-TV levert rett på døra av en Power eller Elkjøp-ansatt nært deg. Det er også mange andre butikker som har fulgt etter, slik som Felleskjøpet, Biltema, Plantasjen og Ikea.
Disse selskapene må passe på å etablere ett godt kundeforhold, fordi snart rulles dronene ut, og de kan levere i hagen når man mangler pølsebrød til grillinga.